TELEFON 53 26 77 22

Et normalt blodsukker er helt centralt for både dit humør, velvære og energi til at leve livet.

Har du Type 2 diabetes, er dit blodsukker højt og ustabilt. Men ikke nok med at det påvirker, hvordan du har det nu og her; et højt blodsukker øger også din risiko for at udvikle alvorlige følgesygdomme og dø for tidligt.

Derfor er der mange gode grunde til at gøre, hvad du kan for holde dit blodsukker normalt og stabilt. Jeg anbefaler, at du holder øje med dit blodsukker, så derfor fortæller jeg dig her, hvad blodsukkeret egentlig er, hvilke blodsukkerværdier der er normale og hvad der sker, når du får for lavt eller for højt blodsukker.

 

Hvad er blodsukker?

 

Dit blodsukkertal fortæller hvor højt et indhold af sukkerstoffet glukose, du har i blodet. Det er både farligt for kroppen at have for lavt og for højt blodsukker. Det skal helst ligger ret stabilt uden alt for store udsving.

Blodsukkeret – altså mængden af sukker i blodet – stiger, hver gang du har spist. Sukker i maden får blodsukkeret til at stige. Men også andre fordøjelige kulhydrater i maden fra fx brød, ris, pasta og kartofler får blodsukkeret til at stige. De bliver nemlig nedbrudt til sukker nede i tyndtarmen, og derfra bliver sukkeret ført over i blodet, og du kan måle en stigning i blodsukkeret.

Sukkeret bliver ført via blodet rundt til kroppens celler og til hjernen. Her hjælper insulin med til, at sukkeret kommer ind i cellerne og væk fra blodet. På den måde falder blodsukkeret igen. Dit blodsukker svinger derfor naturligt op og ned i løbet af dagen.

Hjernen har brug for en konstant tilførsel af sukker for at kunne fungere optimalt. Den fungerer simpelthen bedst, når blodsukkeret er rimelig stabilt.

Normalt blodsukker er altså ikke kun vigtigt for din krops sundhed og din energi, men også for din koncentrationsevne og dit humør og velvære.

 

Måling af blodsukker – normalværdier

 

Det er let selv at måle dit blodsukker med en blodsukkermåler. Med en fingerprikker kan du prikke et lille hul i fingeren og få en dråbe blod ud, som overføres til en teststrimmel du på forhånd har sat ind i blodsukkermåleren.

Dit fastende blodsukker skal helst ligge på 4-7 mmol/l. Det fastende blodsukker måles om morgenen inden morgenmaden. Blodsukkeret bør også ligge på 4-7 mmol/l før de øvrige af dagens måltider.

Eftermåltiderne bør blodsukkeret ikke stige til mere end 10 mmol/l. Vil du tjekke det, kan du måle ca. 1-1½ time efter du har spist.

En blodsukkermåler kan være et fantastisk værktøj, hvis du vil undersøge, om du har normalt blodsukker. Du kan også tjekke, hvordan forskellig slags mad påvirker dit blodsukker. Der er nemlig stor forskel på, hvordan maden påvirker blodsukkeret. Kulhydrater får som sagt blodsukkeret til at stige, men det gør fedt derimod ikke.

 

Hvad skal langtidsblodsukkeret ligge på?

 

Hos lægen kan du få lavet en langtidsblodsukker måling. Har du Type 2 diabetes vil lægen typisk kontrollere langtidsblodsukkeret hver 3. måned. Langtidsblodsukkeret kaldes også ”sladrehanken”, fordi den viser gennemsnittet af dine blodsukkerværdier for de seneste 2-3 måneder.

Langtidsblodsukkeret måles som HbA1c, også kaldet glykeret hæmoglobin. Jo højere dit blodsukker har været, jo mere af blodets hæmoglobin vil være blevet glykeret. Glykering betyder, at sukker har bundet sig til hæmoglobinet.

Hos raske personer ligger langtidsblodsukkeret normalt mellem 25-38 mmol/mol. Hvis din langtidsblodsukker måling er 48 eller derover, har du diabetes. Diagnosen stilles dog først efter to målinger på forskellige dage.

 

Ustabilt blodsukker bliver en ond spiral

 

Hvis du spiser meget sukker, er det sværere for kroppen at holde blodsukkeret stabilt. En hurtig stigning i blodsukkeret betyder at bugspytkirtlen udskiller for meget insulin. Det resulterer i, at blodsukkeret bliver for lavt.

Når blodsukkeret bliver for lavt, kan du få hovedpine, svimmelhed, og koncentrationsbesvær. Det er farligt for kroppen at have for lavt blodsukker, så derfor går der signal fra hjernen om at få det op.

Og den letteste måde at få blodsukker op er at spise sukker. Du vil altså helt naturligt få en stærk sukkertrang, når blodsukkeret er blevet lavt.

Du kender sikkert umærket godt den sukkertrang, der kommer, hvis blodsukkeret er blevet for lavt. Det er ikke en tretimers simreret du får lyst til at gå i gang med. Det skal gå hurtigt. Så hvis du har lyst til slik, kage, kiks eller det kan også være frugt midt på eftermiddagen, så er det et tegn på at dit blodsukker er blevet for lavt. Det er altså ikke nødvendigvis, fordi du har en dårlig vane eller en svag karakter. Det er dine urinstinkter, der reagerer på, at dit blodsukker er faretruende lavt.

Det sætter gang i en rutsjebanetur, hvor blodsukkeret svinger mellem at være for højt og for lavt mange gange i løbet af dagen. Det kan være skyld i humørsvingninger, træthed, sukkertrang osv.

 

Forhøjet blodsukker skader kroppen

 

Når du har diabetes virker insulin ikke så effektivt, og derfor stiger blodsukkeret. Det høje indhold af sukker i blodet påvirker hele kroppen og kan give mange forskellige symptomer.

Læs mere om symptomerne på forhøjet blodsukker og diabetes her.

 

Spis dig til et stabilt og normalt blodsukker

 

Det mest effektive du kan gøre for at sænke dit blodsukker er, at fylde mindre sukker ind i blodet. Det vil sige: fylde mindre sukker ind i munden.

Og da fordøjelige kulhydrater fra brød, ris, pasta, frugt, kartofler osv. bliver omdannet til sukker, så gælder det også om at undgå disse madvarer.

Så simpelt kan det være.

Men hvis det er en ny måde at spise på for dig, så ved jeg, at det alligevel kan være temmelig forvirrende. Selvom det lyder simpelt.

Derfor står jeg klar til at hjælpe dig.

Jeg hjælper dig, så du kan slippe tvivlen og stille og roligt finde ud af, hvad du skal spise for at få et normalt blodsukker. Det giver dig mere energi og overskud til det gode i livet.

Læser du ikke allerede med på mit nyhedsbrev? Så gør som over 1.000 andre diabetikere og tilmeld dig nyhedsbrevet nederst her på siden og få endnu mere viden om, hvordan du får normalt blodsukker.

På mit 8 ugers online forløb “Spis dig fri for type 2 diabetes – Kom i gang på 8 uger” lærer du alt, hvad du skal vide for at sænke dit blodsukker helt naturligt. Jeg tager dig i hånden og leder dig på vej mod et naturligt lavt blodsukker. Læs meget mere om online forløbet her >>

Ønsker du i stedet individuelle samtaler og vejledning? Så tilbyder jeg også individuelle diabetesbehandlingsforløb, hvor jeg støtter og guider dig gennem 6 måneder. Du får et lavere og mere stabilt blodsukker og dermed også et mindre behov for medicin. Det foregår enten i Vejle eller på online video.

Og husk – jeg tilbyder altid 20 minutters gratis rådgivning første gang, vi taler sammen. Du er velkommen til at ringe til mig på 53 26 77 22

 

9 trin til at spise dig fri for Type 2 diabetes

Få guiden "9 Trin til at spise dig fri for Type 2 diabetes" og tilmeld dig nyhedsbrevet

I nyhedsbrevet sender jeg dig viden og inspiration om diabetes, mad og sundhed samt tilbud på mine ydelser. 

TAK for din tilmelding til nyhedsbrevet fra Spis dig fri... du er der næsten. Tjek din mail for at bekræfte tilmeldingen.