TELEFON 53 26 77 22

Hvilken type fedtstof er bedst at stege i?

 

Det spørgsmål får jeg ofte!
Er du også ofte i tvivl om, hvad for noget fedt du skal stege i, så læs med her…

Fedt er ikke bare fedt, og vi opdeler det i mættet og umættet fedt alt efter, hvordan det rent kemisk ser ud.

 

Umættet fedt er ikke godt at stege i

 

Det umættede fedt opdeler vi desuden i enkelt- og flerumættet fedt – alt efter antallet af kemiske ”dobbeltbindinger”.
Dobbeltbindingerne i det umættede fedt gør, at olierne er flydende ved stuetemperatur, og at de ikke tåler opvarmning særlig godt.
Disse olier inkluderer fx majs-, vindruekerne-, raps- og solsikkerolie, der altså ikke er gode olier at stege i.
Jo flere dobbeltbindinger – som vi finder i fler-umættet fedt – jo mindre varmestabil er olien, og jo nemmere bliver den harsk.

 

Så hvad skal du stege i?

 

Det mættede fedt – altså fedt, der er fast ved stuetemperatur – er mere varmestabilt og tåler opvarmning på panden.
Mættet fedt som du finder i smør, kokosolie og ande-/svinefedt, er godt at stege i.
Du kan også bruge olivenolie, der indeholder mest enkelt-umættet fedt – men det skal ikke varmes for hårdt.
Hvis du stiller olivenolien i køleskabet, vil den blive delvist fast i modsætning til fx rapsolie, der vil forblive flydende, fordi den indeholder mere fler-umættet fedt.

 

Vil du lære mere om fedt og kolesterol?

Se online kurset ”Alt du skal vide om Kolesterol – Kort fortalt” allerede i dag. Læs mere her >>

 

Lær meget mere om fedt og kolesterol i mini-kurset ”Alt du skal vide om Kolesterol – Kort fortalt”.

Køb mini-kurset om Kolesterol og fedt her – kun 149 kr >>

Kolesterol - Spis dig fri
9 trin til at spise dig fri for Type 2 diabetes

Få guiden "9 Trin til at spise dig fri for Type 2 diabetes" og tilmeld dig nyhedsbrevet

I nyhedsbrevet sender jeg dig viden og inspiration om diabetes, mad og sundhed samt tilbud på mine ydelser. 

TAK for din tilmelding til nyhedsbrevet fra Spis dig fri... du er der næsten. Tjek din mail for at bekræfte tilmeldingen.